Så slipper du träningsskador

Smärta är kroppens sätt att säga att något är fel. Det finns många olika skador som kan uppkomma i samband med träning. Men med bra knäskydd kan du förebygga bland annat knäskador och lindra redan uppkomna skador.

Det är aldrig kul att bli skadad. Det vanligaste misstaget när skador uppkommer är att du inte har lyssnat fullt ut på kroppen. Om du har skadat knäna finns det bra knäskydd hos Rehabgrossisten som du kan köpa för att minska smärtan i knäna.

Ett knäskydd kan även användas i förebyggande syfte, speciellt om knäleden är instabil. När du en gång har skadat dig i knät är det större risk att du skadar dig igen. Med ett bra knäskydd får du stabilitet i sidled vilket är väldigt bra oavsett vad du utför för aktivitet.

Tänk på att hitta ett knäskydd som passar runt ditt knä för att det ska ge bäst hjälp. Du kan alltid rådfråga proffs om du är osäker på vad du ska välja för knäskydd.

Fördelar med knäskydd:

  • Ger stabilitet i sidled
  • Bra för ledbands- och korsbandsskador
  • Avlastar knäskålen och senfästet
  • Förebygger nya skador

Smärta är en signal om att något är fel

Smärta är kroppens sätt att säga att något inte står helt rätt till. Det är inte sällan som en skada kommer smygande och som den kan bli värre om du ignorerar den. Att jobba emot kroppen kommer bara göra saken sämre.

Om du känner smärta i kroppen är det en god idé att ta 2-3 dagars vila för att se om det blir bättre. Många skador sker för att kroppen är för svag eller för att den blir överbelastad. Därför är styrketräning oerhört viktigt.

När du styrketränar stärker du kroppens muskler och du blir jämnstark i hela kroppen. Att variera träningen är ett framgångsrecept om du vill undvika och förebygga skador.

Återhämtning är viktigt

Om du ska börja träna är det viktigt att inte gå ut för hårt. Risken för skador ökar om du är otränad och utsätter kroppen för en hög belastning. Att vila mellan träningspassen och se till att du blir ordentligt återhämtad är nyckeln.

Scroll to Top